tag:blogger.com,1999:blog-60338678383138574062024-03-08T03:31:11.436-08:00inflexiuniharalambiehttp://www.blogger.com/profile/02082842955489307305noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6033867838313857406.post-60011084605266483562012-12-11T12:38:00.002-08:002012-12-11T12:38:19.216-08:00
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 9.75pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 9.75pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<b><span style="mso-spacerun: yes;">
</span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></b><span style="mso-bidi-font-style: italic; mso-bidi-font-weight: bold;">Criza</span><span style="mso-bidi-font-weight: bold;">
<span style="mso-bidi-font-style: italic;">iconologică şi iconografică</span></span></div>
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 9.75pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<span style="mso-bidi-font-weight: bold;"><span style="mso-bidi-font-style: italic;"> la pictorul Sorin Dumitrescu<o:p></o:p></span></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 9.75pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<b><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></b></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 9.75pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<b><o:p> </o:p></b></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<span style="mso-bidi-font-weight: bold;"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Sorin Dumitrescu</span>
s-a născut la 18 martie 1946, în București. Este profesor universitar la
Universitatea Națională de Arte București iar din anul 2006 membru corespondent
al Academiei Române.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Absolvent al
Institutului de Arte Frumoase din Bucureşti în anul 1969, la clasa profesorului
Corneliu Baba, avându-i colegi printre alţii şi pe Mihai Cismaru, Ștefan
Câlția, Sorin Ilfoveanu, participă la anualele și bienalele republicane și la
Saloanele Municipiului București încă din acest an.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Împreună cu artiştii
Horia Bernea, Florin Ciubotaru, Marin Gherasim, Horea Mihai, Vasile Gorduz,
Napoleon Tiron, Bata Marianov, Doru Covrig fondează în anul 1981 <i>Gruparea
9+1.<o:p></o:p></i></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<i><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></i>Pictor şi grafician de un real
talent şi cu un înnoitor limbaj artistic şi conceptual, are numeroase expoziţii
personale şi de grup, în anii '70-'80, la Bucureşti, Lugoj, Braşov, Timişoara
dar şi peste hotare: 1974 Toulon; 1975 Stockholm; 1982 Paris<i>, </i>1971
Festivalul de Artă de la San Marino<i>, </i>1974 Maastricht<i>, </i>1975
Concursul de Portret Paul Louis Weiler (Paris)<i>, </i>1981 Osaka<i>, </i>1982
Bienala Tineretului de la Paris.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<i><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></i><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Dar cu adevărat înnoitor şi vădind reale
calităţi organizatorice, Sorin Dumitrescu devine un glas sonor al breslei din
care cu mândrie face parte, odată cu deschiderea galeriei Catacomba, al cărui
iniţiator şi curator este, în perioada anilor 1992-2001. Galeria bucureşteană,
a cărui director, timp de un deceniu a fost pictorul Sorin Dumitrescu, s-a
remarcat în anii destul de tulburi post revoluţionari prin promovarea pe simeze
și, în general, în spațiul dezbaterii publice, a unei arte de mare anvergură
spirituală. Tot el este şi Fondatorul Editurii și Fundației Anastasia. A pictat
catapeteasma Bisericii "Scala Coeli alle Tre Fontane", (Fig.1)
încredinţată Parohiei Ortodoxe Române "Sfântul Ioan Casian" din Roma.
Deasemenea artistul Sorin Dumitrescu este şi un maestru al cuvântului. Printre
cărţile sale cele mai cunoscute sunt de remarcat: "<b>Chivotele lui Petru
Rareş şi modelul lor ceresc</b>", "<b>Anticritice: Artiştii
catacombei", "Rock&Popi - Carte de veghe creştină" şi
"Iconostasul român de la Scala Coeli"</b>. </div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Dar cred că sunt suficiente datele
biografice, care totuşi se cereau de la sine<a href="http://www.blogger.com/null" name="Se_recomandă_scoaterea_virgulei_înainte_"></a>, şi aşa cum o spune şi
titlul acestei scrieri, subiectul principal este <i>Criza iconologică şi
iconografică</i> în societatea contemporană, bineînţeles în strânsă legătură cu
opera şi concepţia artistică a artistului Sorin Dumitrescu, artist care ţine cu
toată fiinţa lui să nu fie considerat original sau novator în arta sa de
iconar. Pentru că arta icoanei nu poate fi în nici un caz originală şi nici
inovatoare.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Un rol decisiv, o adevărată cotitură în viaţa
sa de artist dar mai cu seamă în <i>Viaţa</i> sa, l-a avut apariţia Pr.
Constantin Galeriu, care devine pentru dânsul un model şi un” <i>canon</i>”
care-i v-a călăuzi întregul demers spiritual şi artistic. Chiar de la prima
întâlnire, (în anul 1978), când artistul îşi devoalează profesia şi misiunea,
acesta exclamă: <i>"Aaaa, păi să ştiţi că artiştii vin imediat după preoţi
în axiologia eclezială</i>..." </div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Din acest moment, sau
puţin după aceasta începe golgota artistului iconar. Concepţia lui Sorin
Dumitrescu în ceea ce priveşte imaginea iconică porneşte de la un fapt concret.
Şi anume:” <i>Creştinismul este esenţialmente vizual”</i>. Acesta, debutează cu
întoarcerea Dumnezeului nevăzut cu fața. Şi vezi icoana.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<v:shapetype coordsize="21600,21600" filled="f" id="_x0000_t75" o:preferrelative="t" o:spt="75" path="m@4@5l@4@11@9@11@9@5xe" stroked="f">
<v:stroke joinstyle="miter">
<v:formulas>
<v:f eqn="if lineDrawn pixelLineWidth 0">
<v:f eqn="sum @0 1 0">
<v:f eqn="sum 0 0 @1">
<v:f eqn="prod @2 1 2">
<v:f eqn="prod @3 21600 pixelWidth">
<v:f eqn="prod @3 21600 pixelHeight">
<v:f eqn="sum @0 0 1">
<v:f eqn="prod @6 1 2">
<v:f eqn="prod @7 21600 pixelWidth">
<v:f eqn="sum @8 21600 0">
<v:f eqn="prod @7 21600 pixelHeight">
<v:f eqn="sum @10 21600 0">
</v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:formulas>
<v:path gradientshapeok="t" o:connecttype="rect" o:extrusionok="f">
<o:lock aspectratio="t" v:ext="edit">
</o:lock></v:path></v:stroke></v:shapetype><v:shape id="Picture_x0020_1" o:spid="_x0000_s1028" style="height: 227.25pt; left: 0px; margin-left: -3.35pt; margin-top: 23.65pt; mso-position-horizontal-relative: text; mso-position-horizontal: absolute; mso-position-vertical-relative: text; mso-position-vertical: absolute; mso-wrap-distance-bottom: 0; mso-wrap-distance-left: 9pt; mso-wrap-distance-right: 9pt; mso-wrap-distance-top: 0; mso-wrap-style: square; position: absolute; text-align: left; visibility: visible; width: 179.25pt; z-index: -2;" type="#_x0000_t75" wrapcoords="-181 0 -181 21529 21690 21529 21690 0 -181 0">
<v:imagedata o:title="" src="file:///C:\Users\Stefana\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.emz">
<w:wrap type="tight">
</w:wrap></v:imagedata></v:shape><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>„<i>La un bătrân îmbunătăţit
s-au dus mai mulţi nevoitori să ia cuvânt de folos. Unul singur a stat
deoparte. Dând să plece laolaltă cu ceilalţi, bătrânul l-a întrebat de ce nu
i-a cerut şi el cuvânt de folos. Mi-a fost de ajuns să te privesc - i-a răspuns
acesta</i>". Pornind de la acest citat, regăsit în <i>Pateric</i>, Sorin
Dumitrescu consideră că „<i>patristica este eminamente vizuală, iconică şi
indexală. Teologia patristică ocoleşte demonstraţia şi explicitul. Părinţii nu
teoretizează, ci arată. La ei totul este pe arătatelea; de la dumnezeieştile
vederi şi simţiri teologice şi până la cele ale practicării milei, jertfei,
evlaviei, rugăciunii, căinţei, ascezei, comuniunii ş.a.m.d. toate sunt pentru
ei „arătări", aspecte iconice, icoane</i>"<a href="http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=6033867838313857406#_ftn1" name="_ftnref1" style="mso-footnote-id: ftn1;" title=""><sup><span style="mso-special-character: footnote;"><sup><span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-fareast-theme-font: minor-latin;"><span style="color: blue;">[1]</span></span></sup></span></sup></a>.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
„<i>Spălată de ploaie,
pe lemnul unei icoane se poate <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>tăia
ceapă</i>", spunea Pr. Gherman, unul dintre Patriarhii Constantinopolului.
</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Fig.1 <i style="mso-bidi-font-style: normal;">Iconostas (Prototip)</i>, Sorin Dumitrescu</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Care este viaţa unei
icoane, <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>naşterea ei, facerea, creşterea
şi poate chiar moartea, sau mai corect spus omorârea. De cele mai multe ori
omul obişnuit nu prea problematizează aceste precepte şi nu ştiu cum să se
raporteze la ele. Doar profesioniştii sunt cei care duc lupta.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>La şcoala de artă studentul învaţă
să facă urechi, ochi, gură, nas, dar după aceea nimeni nu-l mai învaţă cum să
facă un nas divino-uman. Nu există program, nu există nici o Şcoală care să ne
înveţe să facem un nas divino-uman. Acum vine şi pune mâna Duhul Sfânt.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Ambianţa icoanei
descrie cadre care încă n-au luat fiinţă: Împărăţia care este după stingerea
lumii. Cum să figurez ceva pe care nici un om nu a văzut. Dar a văzut Duhul
Sfânt. Şi aşa apare acest univers morfologic uluitor - icoana. Acum începe
acest parteneriat. În care, ce trebuie să-l înveţe meşterul pe ucenic?
Sistemele de <i>stand by</i>. Să înveţi să-L aştepţi, să nu-l cauţi pe partener
unde nu este.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Pentru Sorin Dumitrescu <i>Arta
icoanei</i> s-a deteriorat prin apariţia icoanelor private care au pătruns în
locul frescelor liturgice şi s-au substituit lor. Totul sau aproape totul a
decăzut în pietism. <i>Maicile</i> au lacrimi vizibile ca de mărgăritar, <i style="mso-bidi-font-style: normal;">Mântuitorul</i> bate la uşă iar în grădină
este plin de flori, totul este deosebit de familiar. Nu mai există ierarhie, nu
mai există <i>Dincolo</i>, nu mai există bună cuviinţă,. Totul este amestecat,
totul este explicat<a href="http://www.blogger.com/null" name="Succesiune_incorectă_de_caractere_____"></a>, totul
este explicit. Ca şi cum creştinul este un tip retardat sau orb şi trebuieşte
condus de mânuţă. Nu mai exista inefabil şi necreat. </div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Să priveşti potrivit
rânduielii Bisericii. Dacă privim din punct de vedere cultural ne aflăm într-o
cu totul altă zodie. Să te uiţi la un eveniment, la un sfânt la orice
reprezentare iconografică care înfioară emotivitatea teologică, ca Biserica.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Lumea ştie mai multe în
materie de imagine religioasă de Pinturicchio, de Giotto, de Piero dele
Francesca decât despre patrimoniul bizantin al artei iconografice (Teofan
Cretanul, Teofan Grecul maestrul lui Rubliov, etc.). Lucifer este frumos,
expresiv, viril şi lipsit de biruinţă. Sunt exact trăsăturile culturii. Arta
egipteană e lipsită de biruinţă în pofida frumuseţii ei. Toate culturile
(egipteană, mesopotamiana, greacă etc.) sunt sacrale (religioase), sunt produse
de închipuirea oamenilor şi demonilor (zeilor). Pe ele se bazează
religiozitatea.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Creştinismul e
nereligios. Lumea crede că creştinismul e religios. Dimpotrivă, munca cea mai
intensă a sfinţilor părinţi ai Bisericii atât de mult invocat este să
dezreligiozifice creştinismul. Biserica nu-i religioasă e duhovnicească.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<v:shape id="Picture_x0020_2" o:spid="_x0000_s1027" style="height: 288.75pt; left: 0px; margin-left: -3.35pt; margin-top: 52.75pt; mso-position-horizontal-relative: text; mso-position-horizontal: absolute; mso-position-vertical-relative: text; mso-position-vertical: absolute; mso-wrap-distance-bottom: 0; mso-wrap-distance-left: 9pt; mso-wrap-distance-right: 9pt; mso-wrap-distance-top: 0; mso-wrap-style: square; position: absolute; text-align: left; visibility: visible; width: 216.75pt; z-index: -3;" type="#_x0000_t75" wrapcoords="-149 0 -149 21544 21675 21544 21675 0 -149 0">
<v:imagedata o:title="" src="file:///C:\Users\Stefana\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.emz">
<w:wrap type="tight">
</w:wrap></v:imagedata></v:shape>Simţirea iconică apare când apare icoana iar icoana apare când
Hristos se întoarce cu fata. Dar fundamentul ei apare o dată cu Biserica. La <i style="mso-bidi-font-style: normal;">Cincizecime</i>, la Pogorârea Sfântului Duh.
Într-o icoană totul este închegat în ansamblul doctrinar, nimic nu este pus la
întâmplare, subliniază adesea pictorul Sorin Dumitrescu. Aceasta presupune
existenţa unor texte-suport ale fiecărei icoane. De aceea, icoana pare a fi
înrudită mai degrabă cu scrierea decât cu pictura, este „un text
iconografic". De unde şi autenticitatea unui iconar prin „fidelitatea
creatoare cu care accesează textul-suport". Într-un fel, iconarul autentic
se războieşte cu autorul de tablou religios: „Organul duhovnicesc care îi făcea
altădată pe iconari să perceapă cu sfântă înfiorare „rudenia de sus",
divino-umană şi revelată a textelor scripturistice, cele pe baza cărora au fost
formulate modelele iconografice ale tuturor icoanelor creştinătăţii, s-a
atrofiat vizibil şi, odată cu el, s-a diminuat prestigiul acestor
texte-suport". Fenomenul rupturii tabloului religios, de icoană se petrece
spre finalul secolului al XI-lea în Occident.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Fig. 2 <i>Bună Vestire</i>,
Sorin Dumitrescu</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
“<i>Potrivit tradiției
Bisericii Una</i>”, spune artistul în eseul la una din expoziţiile sale, “<i>a
ridica o biserică înseamnă a construi o pogorâre. A înălța o pogorâre, iată
paradoxul care deosebește esențial bizantinitatea edificiului Bisericii
dinainte de Schismă, de elanul ascensional al goticității edificiilor de după
ruptura din Duecento. Două mentalități de constructor de biserici care se
exclud și care au sfârșit prin a înlocui sculpturalitatea edificiului eclezial
tradițional, cu principiile secularizante ale funcționalității arhitectonice</i>”.</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<v:shape id="_x0000_s1026" style="height: 234pt; left: 0px; margin-left: -4.1pt; margin-top: 106.15pt; mso-position-horizontal-relative: text; mso-position-horizontal: absolute; mso-position-vertical-relative: text; mso-position-vertical: absolute; mso-wrap-distance-bottom: 0; mso-wrap-distance-left: 9pt; mso-wrap-distance-right: 9pt; mso-wrap-distance-top: 0; mso-wrap-style: square; position: absolute; text-align: left; visibility: visible; width: 312pt; z-index: -1;" type="#_x0000_t75">
<v:imagedata o:title="iconostas" src="file:///C:\Users\Stefana\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image003.jpg">
<w:wrap type="square">
</w:wrap></v:imagedata></v:shape>În arta icoanei „desenul şi culoarea au stătut marital sfinţit, adică
ierarhic: desenul este cel care trebuie să iubească culoarea ca pe sine însuşi,
iar culoarea să asculte desenul"<a href="http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=6033867838313857406#_ftn2" name="_ftnref2" style="mso-footnote-id: ftn2;" title=""><sup><span style="mso-special-character: footnote;"><sup><span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-fareast-theme-font: minor-latin;"><span style="color: blue;">[2]</span></span></sup></span></sup></a>.
Desenul şi culoarea (Fig.2) sunt în armonie precum glasul şi isonul cântării
bisericeşti. Dar ştiind că Sorin Dumitrescu este unul din marii prieteni pe care
i-a avut Nichita Stănescu, nu sunt de mirare exprimările sale adesea
năucitoare.<span style="font-family: "Helvetica","sans-serif"; font-size: 10pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: Helvetica;"> </span>Pe de altă parte, trebuie să o spunem
apăsat: întreaga operă iconografică a pictorului Sorin Dumitrescu este,
totodată, o luptă contra kitsch-ului, căci nu este loc pentru culori în plus
ori prea ţipătoare într-o icoană autentică. Nimic după ureche. Până la urmă
aceasta este una dintre mizele demersului creaţiei artistice în sine, de a
arăta că fiecare actor are un rol bine stabilit în făurirea unei icoane sau a
unei fresce: sfântul are vedenia cerească - de la el provine „textul iconografic";
iconarul are la rândul său „viziunea vedeniei sfântului”. </div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Fig.3 <i style="mso-bidi-font-style: normal;">Iconostas</i>, Sorin Dumitrescu</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
Deci, nu-şi imaginează
propria viziune: modelul său este ”vedenia" (avută de sfânt); în final,
ctitorul este cel care verifică conformitatea rezultatului (icoana) cu modelul
său ceresc (vedenia). Pictorul român Sorin Dumitrescu se aşază astfel în linia
celor mai însemnaţi exegeţi ai iconologiei creştine.<span style="mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-language: RO;"> El </span>nu improvizează, nu
îngăduie simplei opinii private să submineze adevărul <i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="mso-bidi-font-weight: bold;">Tradiției</span></i>, nu lasă
„inspirației” ceea ce e o chestiune de cunoaștere. Imaginile sale „dau de
văzut” o substanță teologică bine stăpânită, un univers coerent de teme și
simboluri ale Bisericii.<b><span style="mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-language: RO;"> </span></b><span style="mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-language: RO;">Înțelegerea artei creștine e vagă și parțială, dacă nu
pornește de la o experiență spirituală nemijlocită. Fără participare liturgică,
fără trăire rituală, fără ritmica practicii religioase, stricta cultură
teologică e un eșafodaj abstract, iar arta icoanei o gesticulație vidă, aplicare
mecanică a unui rețetar. Lecturile și deprinderea analizei vizuale nu pot da
socoteală singure de rosturile imaginii sacre, nu pot lămuri „modul de
funcționare” al nevăzutului. E nevoie, în plus, de viață comunitară și
rugăciune. Pentru a te înscrie în tradiția artei creștine trebuie să o studiezi
în datele ei concrete, în contextul ei originar. E ceea ce Sorin Dumitrescu
numește „<i style="mso-bidi-font-style: normal;">arheologia artei bizantine</i>”.
Studiul atent al freșcelor și icoanelor medievale, reconstituirea lor
analitică, detaliul adus în gros-plan, reflecția tenace asupra compoziției,
proporțiilor, desenului, toate acestea sunt indispensabile pentru cel care vrea
să ajungă nu doar la o înțelegere arhivistică a lucrărilor, ci la
familiaritate, empatie, conviețuire.</span><span style="mso-fareast-language: RO; mso-no-proof: yes;"><o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<span style="mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-language: RO;">Dar dincolo de toate acestea sondajul
„arheologic” în măruntaiele artei bizantine duce, în final, la descoperirea
unei dimensiuni, pe care numai practicantul, numai cel angajat direct, cu
uneltele și îndemânarea sa, în producerea icoanei, o poate presimți: e
componenta pneumatică a creativității, intervenția indicibilă, neanalizabilă a
Duhului. El te ajută, sau te abandonează, îți deschide noi perspective și
obturează altele, ți se alătură, sau ți se opune. Creatorul imaginii își
descoperă, astfel, anonimitatea. Află că nu face decât ceea ce face prin el, că
nu e decât un releu, un receptacul. Și că a înțelege efortul vechilor iconari
nu înseamnă a găsi o „explicație” pentru opera lor, ci, mai curând, a percepe
elocvența, <i style="mso-bidi-font-style: normal;">supra-luminoasa lor muțenie</i>”<a href="http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=6033867838313857406#_ftn3" name="_ftnref3" style="mso-footnote-id: ftn3;" title=""><span class="MsoFootnoteReference"><span style="mso-special-character: footnote;"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-language: RO;"><span style="color: blue;">[3]</span></span></span></span></span></a>.</span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<b style="mso-bidi-font-weight: normal;">Bibliografie<o:p></o:p></b></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify;">
Sorin Dumitrescu, <i>Noi și icoana</i>, Editura Anastasia, București
2010</div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify;">
<span style="mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-language: RO;">Titu Alexandra, <i style="mso-bidi-font-style: normal;">13 pictori români</i>,<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Editura Meridiane, Bucuresti, 1987<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify;">
<a href="http://www.princeradublog.ro/jurnal/ridicarea-pogorarii/"><span style="color: blue;">http://www.princeradublog.ro/jurnal/ridicarea-pogorarii/</span></a></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify;">
Sorin Dumitrescu, <i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-language: RO;">Catalogul
Expoziției:</span></i><span style="mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-language: RO;"> <i style="mso-bidi-font-style: normal;">Biserici,
Pasul, Coloana, Ruina</i>, Editura Centrul Cultural Palatele Brâncovenești,
2007</span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;">
<o:p> </o:p></div>
<br />
<div style="mso-element: footnote-list;">
<br clear="all" />
<hr align="left" size="1" width="33%" />
<div id="ftn1" style="mso-element: footnote;">
<div class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none;">
<a href="http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=6033867838313857406#_ftnref1" name="_ftn1" style="mso-footnote-id: ftn1;" title=""><sup><span style="font-size: 10pt;"><span style="mso-special-character: footnote;"><sup><span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 10pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-fareast-theme-font: minor-latin;"><span style="color: blue;">[1]</span></span></sup></span></span></sup></a><span style="font-size: 10pt;"> Sorin Dumitrescu, <i>Noi și icoana</i>, Editura
Anastasia, București 2010, p.23<o:p></o:p></span></div>
</div>
<div id="ftn2" style="mso-element: footnote;">
<div class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 0cm 0cm 0pt; mso-layout-grid-align: none;">
<a href="http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=6033867838313857406#_ftnref2" name="_ftn2" style="mso-footnote-id: ftn2;" title=""><sup><span style="font-size: 10pt;"><span style="mso-special-character: footnote;"><sup><span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 10pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-fareast-theme-font: minor-latin;"><span style="color: blue;">[2]</span></span></sup></span></span></sup></a><span style="font-size: 10pt;"> Sorin Dumitrescu, Op.cit., p.47<o:p></o:p></span></div>
</div>
<div id="ftn3" style="mso-element: footnote;">
<div class="MsoFootnoteText" style="margin: 0cm 0cm 0pt;">
<a href="http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=6033867838313857406#_ftnref3" name="_ftn3" style="mso-footnote-id: ftn3;" title=""><span class="MsoFootnoteReference"><span style="mso-special-character: footnote;"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 10pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-fareast-theme-font: minor-latin;"><span style="color: blue;">[3]</span></span></span></span></span></a><span style="font-size: x-small;">Andrei
Pleșu, <i style="mso-bidi-font-style: normal;">Cuvânt de însoțire</i>,<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>http://www.princeradublog.ro/jurnal/ridicarea-pogorarii/</span></div>
<div class="MsoFootnoteText" style="margin: 0cm 0cm 0pt;">
<o:p><span style="font-size: x-small;"> </span></o:p></div>
</div>
</div>
haralambiehttp://www.blogger.com/profile/02082842955489307305noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6033867838313857406.post-87779968084063648082012-07-07T23:42:00.000-07:002012-07-07T23:42:14.391-07:00<a href="http://www.tiurean.ro/">www.tiurean.ro</a><br />haralambiehttp://www.blogger.com/profile/02082842955489307305noreply@blogger.com0